Kindercoach, oudercoach en Ik Leer Leren trainer

Enkele ervaringen

  • Begeleiding van een jongen van 11 jaar die wil leren omgaan met zijn ADHD.
    Middels tekenen en gesprekken met magneet plaatjes (Picto Helpers) heeft hij ontdekt wie hij is en hoe hij kan omgaan met een vol hoofd. We maakten samen een spreekbeurt waardoor zijn klasgenoten hem nu beter begrijpen.
  • Begeleiding van een alleenstaande moeder met 2 kinderen waarvan 1 gediagnostiseerd is met ADHD.
    We bespraken wat goed ging in de opvoeding en we keken welke dingen moeder graag anders wilde. Moeder heeft geleerd hoe ze op een duidelijke doch fijne manier‘NEE’ kan zeggen tegen haar kinderen en ze geeft haar kinderen nu vaak een keuze (wil je je hier aankleden of op je kamer) waardoor er geen strijd meer is over ‘eenvoudige’ dagelijkse zaken.
  • Gezinsbegeleiding van een gezin waarvan het jongste kind autisme heeft.
    De 13 jarige jongen had ernstige stemmingswisselingen, vertelde leugentjes en gedroeg zich soms als een kind van 3 jaar. D.m.v. keukentafelgesprekken hebben de gezinsleden elkaar beter leren kennen en ze hebben nu meer zicht op het autisme van het jongste kind. M.b.v. de ‘stoplicht’ kleuren maakten we een plan van aanpak voor als er woede en drift is. Ouders schakelen nu hun steunend netwerk in op moeilijke momenten zodat ze zelf even kunnen bijtanken. Het jongste kind kan gevoelens en emoties inmiddels uittekenen zodat anderen hem beter begrijpen. Het oudste kind doet geregeld apart een activiteit met één van haar ouders. Hierdoor voelt ze zich gehoord en gezien waardoor haar zelfvertrouwen enorm gegroeid is.

‘Met mijn (werk)ervaring kan ik me verplaatsen in de denkwereld van het kind en weet ik waar jij als ouder mee worstelt’

  • Begeleiding van ouders die geen raad meer weten met hun boze dochter.
    De dochter gooide met spullen, schopte, vloekte en was respectloos naar haar broertje. Gaande het traject kwam er de diagnose hoogbegaafd en kenmerken van autisme. Samen onderzochten we wat helpend zou zijn. Het meisje gaat nu naar een andere school, heeft vriendinnetjes en zit beter in haar vel. Ouders hebben geleerd om rustig te blijven als hun dochter boos wordt. Ook maken zij relatiegebaren (geschild appeltje op haar kamer, lievelingseten maken, warme chocomelk) naar hun dochter om te laten zien dat ze onvoorwaardelijk van haar houden, los van haar pittige gedrag.
  • Coaching van een moeder met 2 kinderen met een verstandelijke beperking.
    Moeder voelde zich meer hulpverlener dan moeder. D.m.v. luisteren, schaalvragen, metaforen en gesprekken uitschrijven op het whiteboard, is moeder terug in haar kracht gekomen. Ze kan nu weer overwogen keuzes maken voor de toekomst van haar kinderen en heeft geleerd om  voldoende tijd te nemen voor zichzelf.
  • Oudercoaching voor ouders van een temperamentvolle zoon die niet in zijn eigen bed durfde te slapen. 

    Zijn boosheid in de nacht maakte ouders oververmoeid en machteloos. Ouders hebben geleerd om rustig te blijven omdat ze weten dat de boze bui ook weer over gaat. Op een passend rustig moment bespreken ouders de bui met hun zoon en vragen ze hem naar een oplossing. Samen met de zoon werkte ik aan het slaapprobleem. De jongen gaf aan dat angst ervoor zorgde dat hij niet kon slapen. Hij ontdekte dat hij niet de enige is met dit probleem en doordat zijn ouders hem bleven steunen, zakte zijn angst. We werkten uit een werkboek met een stappenplan zodat hij zich kon voorbereiden op het slapen in zijn eigen bed.

  • Individueel Ik Leer Leren traject van een jongen van 14 jaar.
    De opstart na de zomervakantie was altijd moeilijk voor hem. Daarnaast zorgde zijn ADHD ervoor dat hij zich moeilijk kon concentreren. Inmiddels schrijft hij zijn leer- en huiswerk op een planner i.p.v. enkel magister te gebruiken. Hierdoor heeft hij goed overzicht en kan hij zijn huiswerk verdelen in stukjes. Hij weet nu dat hij zich max. 20 minuten kan concentreren zodat hij korte pauzes inlast. Hij leert tegenwoordig aan de keukentafel, liefst tussen 17 en 18u. Zijn moeder staat dan in de keuken en dan voelt hij zich gesteund. De geluiden van potten en pannen helpen hem concentreren.

Lees verder bij Werkwijze over hoe ik te werk ga als kinder- en oudercoach.